Bitcoin i aktywa krypto w Polsce (TOG 31/2025)

Kraje mające pragmatyczne podejście do kryptowalut zyskują przewagę konkurencyjną. Polska może zostać liderem w regulacjach krypto w Europie Środkowo-Wschodniej. Trzeba jednak spełnić kilka warunków. I na pewno nie przesadzać z nadmiernymi regulacjami.

Więcej Polaków posiada konta na platformach do handlu kryptowalutami, niż konta maklerskie. Raport UCE Research z 2025 r. podaje, że już 18,4 proc. Polaków inwestuje w krypto. To stosunkowo młodzi inwestorzy: 34 proc. ma 25-34 lata, 31 proc. – 35-44 lata, 20 proc. – 18-24 lata, i tylko 15 proc. – powyżej 45 lat.

To oznacza, że około 5,6 mln dorosłych Polaków ma doświadczenie z kryptowalutami. Dla porównania, w USA więcej obywateli posiada bitcoiny (około 50 mln) niż złoto (około 37 mln, według river.com). 

Polska ma silny sektor fintech z innowacjami takimi jak system płatności mobilnych BLIK i pierwszym mobilnym bankiem mBank. Stwarza to fundament technologiczny dla rozwoju usług kryptowalutowych. Mimo to, polski przedsiębiorca Krzysztof Marszałek założył crypto.com, jedną z największych giełd krypto na świecie, w Hongkongu, m.in. z powodu niezwykłej przyjazności regulacji dla branży fintech w tamtejszej jurysdykcji (obecnie siedzibą giełdy jest Singapur).

Takich przykładów rozwoju innowacji i budowy globalnych firm przez Polaków poza krajem będzie coraz więcej, jeżeli Polska nie postawi na przedsiębiorczość i wzrost gospodarczy, zamiast na nadmierne regulacje. Nasz kraj ma szansę stać się jednym z tzw. early adopters bitcoina wśród państw i przodować w rozwoju sektora, który się wokół niego rozwija. 

Kraje proaktywnie podchodzące do innowacji finansowych zyskują długoterminową przewagę w gospodarce cyfrowej. Pragmatyczne podejście do kryptowalut daje przewagę konkurencyjną. Polska może zostać liderem w regulacjach krypto w Europie Środkowo-Wschodniej.

Do tego potrzebne są następujące działania:

1. Zniesienie podatku Belki dla długoterminowych inwestycji trzymanych ponad dwa lata

Obecnie w Polsce dochód z kryptowalut podlega 19-proc. podatkowi od zysków kapitałowych. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską poinformowało w 2025 r., że „całkowita likwidacja podatku dochodowego od osób fizycznych z zysków kapitałowych nie jest obecnie rozważana”. 

Bitcoina należy jednak traktować jako walutę cyfrową, a nie papiery wartościowe. Oznacza to, że – podobnie jak w przypadku transakcji walutowych – wymiana bitcoinów powinna być zwolniona z podatku od zysków kapitałowych. Zwolnienie podatkowe po upływie np. dwóch lat od daty nabycia zachęci do długoterminowego inwestowania zamiast spekulacji, w szczególności w przypadku tak płynnego aktywa jak bitcoin Zniesienie podatku Belki byłoby także z korzyścią dla rozwoju prywatnego sektora kapitałowego, tzn. inwestycji w fundusze private equity i venture capital. Dla przykładu, Słowacja w 2024 r. wprowadziła obniżoną stawkę 7 proc. dla aktywów trzymanych ponad rok. Portugalia całkowicie zaś zniosła podatek od kryptowalut trzymanych ponad 12 miesięcy. 

2. Umożliwienie NBP inwestowania w bitcoina w ramach rezerw banku centralnego

NBP powinien rozważyć możliwość inwestowania części rezerw walutowych w bitcoina. Wzorem amerykańskim warto budować bitcoinową rezerwę, ale decyzje o takich inwestycjach powinien podejmować zarząd NBP na podstawie analizy ryzyka. Pomogłoby w tym stopniowe wchodzenie w bitcoina, np. w ciągu 3-5 lat.

NBP już inwestuje w złoto, które stanowiło w 2024 roku 13,2 proc. rezerw. Bitcoin może stanowić uzupełnienie strategii dywersyfikacji.

Potencjalna rola bitcoina w rezerwach dewizowych NBP Bitcoin może być strategicznym elementem dywersyfikacji aktywów rezerwowych NBP.  Bitcoin nie stanowi niczyjego zobowiązania i nie jest obarczone ryzykiem kredytowym, a właściwości kryptograficzne zapewniają jego bezpieczeństwo i niezniszczalność.  Bitcoin utrzymuje niezależność od tradycyjnych systemów finansowych i wykazuje potencjał wzrostu wartości w długim okresie, szczególnie w warunkach ekspansywnej polityki monetarnej i utraty wartości walut typu fiat.  Bitcoin jako protokół – niczym TCP/IP, czyli protokół internetu – umożliwia łatwe programowanie transakcji i przenoszenie wartości bez pośredników (funkcja programmable money), oferując niezwykłą użyteczność operacyjną w porównaniu z tradycyjnymi aktywami rezerwowymi.  Posiadanie bitcoinów w rezerwach zwiększyłoby wiarygodność Polski jako innowacyjnego centrum finansowego i pozycjonowałoby NBP jako nowoczesny bank centralny na arenie międzynarodowej. 

3. Pożądane przyjazne regulacje Ministerstwa Finansów i KNF dla rozwoju sektora krypto, w szczególności przy wykorzystaniu technologii kryptowalut do tokenizacji aktywów 

Krótkoterminowa utrata wpływów z podatku Belki byłaby zrekompensowana przez rozwój sektora kryptowalut, technologii i finansowego, ostatecznie poprzez wzrost wpływów z następujących podatków: 

  • dochodowego od firm fintech i instytucji finansowych (19 proc. CIT),
  • od usług kryptowalutowych (23 proc. VAT),
  • dochodowego od wynagrodzeń w sektorze fintech (17-32 proc. PIT),
  • zwiększone wpływy CIT z działalności gospodarczej powiązanych sektorów (głównie usługowych), które mogłyby się rozwijać w Polsce.

KNF prowadziłaby licencjonowanie dostawców usług kryptowalutowych, np. wedle modelu singapurskiego i hongkońskiego. Przykładowe wymogi dla dostawców usług handlu to: kapitał własny na poziomie minimum 5 mln zł, oddzielenie środków klientów od środków własnych w celu zwiększenia bezpieczeństwa, odpowiedni poziomom cyberbezpieczeńctwa, raportowanie transakcji powyżej 15 tys. zł.

Kluczowe znaczenie powinny też mieć przepisy dotyczące emisji tokenów i stworzenie bezpiecznej przystani dla emitentów tych kryptoaktywów, którzy mogliby zakładać spółki w Polsce i emitować tokeny w przejrzystym, przewidywalnym otoczeniu regulacyjnym. Warunkiem byłoby m.in. publikowanie raz w roku raportu o projekcie emitenta, do czasu osiągnięcia pełnej decentralizacji sieci (tak jak w przypadku bitcoina).

Przykładowe działania mogłyby wyglądać następująco:

  1. Wprowadzenie przepisów dotyczących emisji tokenów, które faworyzowałyby projekty zdecentralizowane i zapewniały im preferencyjne stawki podatkowe, czyniąc Polskę atrakcyjnym miejscem dla twórców i deweloperów IT.
  2. Przyjęcie regulacji gwarantujących, że banki nie będą jednostronnie blokować dostępu do usług finansowych startupom z sektora kryptowalutowego.
  3. Rozpoczęcie prac nad projektem cyfrowego złotego (stablecoina) opartego na rezerwach w bitcoinach i ethereum, aktywach o najwyższym poziomie bezpieczeństwa i płynności. 

Przejrzystość i standardy oparte na zapewnieniu jakości, zamiast zniechęceniu do rozwoju sektora, są odpowiednią metodą traktowania nowych technologii takich jak bitcoin czy ethereum. Takie regulacje przyciągnęłyby do Polski zarówno firmy, jak i deweloperów nowych technologii.

4. Rezygnacja z tzw. gold-plating, czyli nadmiernej regulacji (ponad standard unijny) w rządowym projekcie ustawy o rynku kryptoaktywów 

Obecnie trwają prace nad projektem ustawy o rynku kryptoaktywów. Konieczne jest tu odejście w nim od nadregulacji i gold-platingu. Obecny projekt ustawy o kryptoaktywach bardziej restrykcyjnie wdraża dyrektywę MICA niż wymaga UE.

Do odejścia od gold-platingu i nadregulacji bardzo mocno zachęcają organizacje pracodawców i przedsiębiorców biorące udział w deregulacyjnej inicjatywie SprawdzaMy. Ich raport “Gold-plating i nadregulacja przy implementacji prawa UE do polskiego porządku prawnego” (SprawdzaMy, DZP, Fundacja Wsparcia Przedsiębiorczej, maj 2025) zidentyfikował nadmierną regulację w rządowym projekcie ustawy o kryptoaktywach w takich obszarach jak: 

  • krajowe wymogi w zakresie kontaktów z klientami i standardów technicznych, 
  • obowiązek informacyjny w przypadku tokenów, 
  • zatwierdzanie planu wykupu i planu naprawy oraz ich aktualizacji, 
  • okres przejściowy, 
  • nieproporcjonalne sankcje karne.

Robert Kowalski

————————-
Autor jest członkiem Towarzystwa Ekonomistów Polskich i współzałożycielem Gyfted. Przedsiębiorca z doświadczeniem w branży bitcoin w Dolinie Krzemowej i na Stanford University.

Towarzystwo Ekonomistów Polskich (TEP) krzewi wiedzę ekonomiczną i wyjaśnia zjawiska gospodarcze współczesnego świata, propagując poszanowanie własności prywatnej, wolną konkurencję oraz wolność gospodarczą, jako warunki rozwoju Polski. Zrzesza praktyków biznesu i teoretyków różnych dziedzin nauk ekonomicznych.

ilmutoto login login ilmutoto daftar ilmutoto ilmutoto daftar ilmutoto situs toto slot ilmutoto situs toto togel 8kuda4d 8kuda4d 8kuda4d 8kuda4d ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto situs slot gacor provider terbaik agen toto slot terpercaya 2023 agen toto togel terpercaya 2023 situs toto togel pasaran resmi terbaik bandar toto macau pasaran resmi toto togel bandar toto slot gacor 4d 2023 bo togel online pasaran terlengkap sepanjang masa bo toto slot terlengkap sepanjang masa situs toto togel 2023 bet 100 perak daftar toto slot dan toto togel 2023 bermain toto togel dengan bet hanya 100 perak daftar toto slot bonus new member terpercaya bermain toto slot pelayanan 24 jam nonstop situs toto togel terpercaya situs toto togel online terbaik winsortoto resmi daftar winsortoto login winsortoto daftar unsurtoto login unsurtoto daftar gampangtoto login gampangtoto daftar bungtoto login bungtoto daftar rasa4d login rasa4d ilmutoto situs toto slot dan agen toto togel resmi ilmutoto agen toto slot dan situs toto togel resmi ilmutoto situs toto togel dan toto slot 4d resmi terpercaya ilmutoto situs toto slot 4d dengan provider slot online terbaik sepanjang masa ilmutoto agen toto togel dan situs toto slot pasaran terbesar