Wzorem Japonii i Korei powinniśmy teraz raczej naśladować innowacje niż je kreować (TOG 17/2024)

Mimo znacznych nakładów finansowych, nasz kraj należy do najmniej innowacyjnych państw w Unii Europejskiej.

Polska znajduje się w gronie najmniej innowacyjnych państw UE – wynika z najnowszego rankingu European Innovation Scoreboard. W 2024 roku nasz kraj w rankingu innowacyjności Komisji Europejskiej uzyskał 72,5 punktu, co stanowi 65,9% średniej unijnej. Wynik ten uplasował Polskę na 23. miejscu wśród państw członkowskich UE. Pod względem innowacyjności wyprzedziły nas takie kraje jak Chorwacja, Węgry, Grecja, Portugalia i Litwa. Gorszą pozycję od Polski zajęły tylko: Słowacja, Łotwa, Bułgaria i Rumunia. Liderami innowacji w UE są natomiast trzy państwa skandynawskie: Dania, Szwecja i Finlandia.

Dystans dzielący Polskę od średniej unijnej w rankingu European Innovation Scoreboard wyraźnie się jednak zmniejsza. W latach 2017-2024 nasz kraj poprawił swój wynik w stosunku do średniej unijnej o 13 punktów procentowych. Wzrost ten przyczynił się jednak tylko do nieznacznej poprawy pozycji naszego kraju w klasyfikacji międzynarodowej – wyprzedziliśmy Słowację, a tym samym w rankingu państw UE awansowaliśmy tylko o jedną lokatę. Jednocześnie Polska od lat zaliczana jest do grupy najmniej innowacyjnych państw UE, tzw. wschodzących innowatorów, których wynik nie przekracza 70% średniej unijnej.

Od lat nasz kraj próbuje zwiększyć poziom innowacyjności gospodarki poprzez finansowanie działań prorozwojowych z pieniędzy publicznych. Założeniem tego rozwiązania jest zwiększenie skali prac badawczo-rozwojowych oraz zapewnienie środków na transfer wiedzy między jednostkami naukowymi a przedsiębiorstwami. Szczególną rolę w tym zakresie odgrywają środki unijne.

Do końca 2023 roku wartość podpisanych umów dotyczących realizacji projektów badawczo-rozwojowych w Polsce w ramach perspektywy budżetowej UE 2014-2020 wyniosła ponad 71,1 mld zł – wynika z danych Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Kwota ta stanowiła 20,2% wartości podpisanych umów w tym czasie. Finansowanie innowacji i działań badawczych w perspektywie budżetowej UE 2014-2020 było więc jednym z głównych kierunków wsparcia europejskiej polityki spójności w Polsce. Więcej pieniędzy wydano tylko na projekty transportowe – 120,0 mld zł, tj. 34,1% wartości podpisanych umów.

Pomimo tych znacznych nakładów finansowych, Polska od lat znajduje się na odległym miejscu w europejskim rankingu innowacyjności. Dzieje się tak, ponieważ środki publiczne w naszym kraju przeznaczane są przede wszystkim na wsparcie prac badawczo-rozwojowych, kreowanie innowacji oraz zwiększanie potencjału innowacyjnego jednostek naukowych i przedsiębiorstw. Tymczasem nie będąc liderem innowacji, nie ma on solidnych fundamentów do ich kreowania. Dlatego na obecnym etapie rozwoju nasza gospodarka powinna koncentrować się na transferze technologii i adaptacji innowacji z państw bardziej rozwiniętych, w których postęp technologiczny ma zdecydowanie dłuższe tradycje.

Rolą Polski powinno być raczej naśladowanie innowacji niż ich kreowanie. Historia gospodarcza nieraz pokazała, że takie podejście przynosi pozytywne rezultaty. Na przykład, Japonia po II wojnie światowej na masową skalę wykorzystywała technologie i rozwiązania powstałe w innych krajach, głównie w Stanach Zjednoczonych. Dopiero transfer technologii w połączeniu z inwestycjami w edukację oraz prace badawczo-rozwojowe pozwolił jej później przekształcić się z imitatora w lidera innowacji w takich dziedzinach jak motoryzacja, robotyka i elektronika. Śladem Japonii obecnie podążają m.in. Chiny i Korea Południowa.

Zarówno kreowanie innowacji, jak i ich adaptacja, jest ściśle powiązane z polityką gospodarczą. Niestety jej kierunki w polskich realiach stanowią wielką niewiadomą.


Paweł Janukowicz jest doktorem nauk społecznych w dyscyplinie ekonomia i finanse, a także członkiem Towarzystwa Ekonomistów Polskich.

Towarzystwo Ekonomistów Polskich (TEP) krzewi wiedzę ekonomiczną i wyjaśnia zjawiska gospodarcze współczesnego świata, propagując poszanowanie własności prywatnej, wolną konkurencję oraz wolność gospodarczą, jako warunki rozwoju Polski. Zrzesza praktyków biznesu i teoretyków różnych dziedzin nauk ekonomicznych. 

ilmutoto login login ilmutoto daftar ilmutoto ilmutoto daftar ilmutoto situs toto slot ilmutoto situs toto togel 8kuda4d 8kuda4d 8kuda4d 8kuda4d ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto situs slot gacor provider terbaik agen toto slot terpercaya 2023 agen toto togel terpercaya 2023 situs toto togel pasaran resmi terbaik bandar toto macau pasaran resmi toto togel bandar toto slot gacor 4d 2023 bo togel online pasaran terlengkap sepanjang masa bo toto slot terlengkap sepanjang masa situs toto togel 2023 bet 100 perak daftar toto slot dan toto togel 2023 bermain toto togel dengan bet hanya 100 perak daftar toto slot bonus new member terpercaya bermain toto slot pelayanan 24 jam nonstop situs toto togel terpercaya situs toto togel online terbaik winsortoto resmi daftar winsortoto login winsortoto daftar unsurtoto login unsurtoto daftar gampangtoto login gampangtoto daftar bungtoto login bungtoto daftar rasa4d login rasa4d ilmutoto situs toto slot dan agen toto togel resmi ilmutoto agen toto slot dan situs toto togel resmi ilmutoto situs toto togel dan toto slot 4d resmi terpercaya ilmutoto situs toto slot 4d dengan provider slot online terbaik sepanjang masa ilmutoto agen toto togel dan situs toto slot pasaran terbesar