X Edycja Konkursu Młody Ekonomista

Konkurs Młody Ekonomista (KME) to inicjatywa skierowana do młodych osób, które pasjonują się ekonomią i nowymi zjawiskami społeczno-gospodarczymi. Jego celem jest wspieranie ambitnych, utalentowanych i wyróżniających się wiedzą ekonomiczną młodych ludzi.

W konkursie może wziąć udział każdy, kto nie ukończył 26 roku życia. Mogą w nim też uczestniczyć zespoły złożone z nie więcej niż trzech osób spełniających powyższy warunek.

Udział w konkursie jest dobrowolny i bezpłatny.

Tematyka konkursu

Gospodarka światowa po pandemii COVID-19

Termin składania prac: 10 maja 2021 r., godzina 9:00. Praca konkursowa może mieć formę: pracy pisemnej, posteru, filmu, prezentacji multimedialnej bądź dowolną inną formę wypowiedzi, którą można przedstawić do oceny przez kapitułę konkursu na elektronicznym nośniku informacji, o ile spełnia ona wymogi określone regulaminem konkursu. Ogłoszenie nazwisk laureatów i autorów wyróżnionych prac nastąpi w czerwcu 2021 roku. Pytania prosimy kierować na adres kme@tep.org.pl

„Gospodarka światowa po pandemii COVID-19” Ograniczenia nałożone powszechnie w celu przeciwdziałania rozwojowi globalnej pandemii COVID-19 wpędziły światową gospodarkę w najgłębszą recesję od czasów Wielkiego Kryzysu. Realny PKB Unii Europejskiej (27 krajów) zmniejszył się o 2,5% r/r w pierwszym kwartale 2020 r. i o kolejne 14% w kwartale drugim. Szacuje się, że PKB krajów OECD obniżył się realnie o 0,9%, 11,7% i 4,1% r/r w kolejnych kwartałach 2020 r., a realny spadek w całym roku 2020 może wynieść 9,3% r/r. Przewiduje się, że globalny PKB spadnie realnie w 2020 r. o 7,6% r/r. Prędzej czy później jednak gospodarka światowa wydźwignie się z recesji. Kryzys – miał rzec Schumpeter – to dobry, zimny prysznic [dla gospodarki kapitalistycznej]. OECD spodziewa się, że już w 2021 r. stopa realnego wzrostu globalnego PKB sięgnie 2,75% r/r.

Czy zatem kryzys COVID-19 to tylko kolejny epizod recesyjny w dziejach gospodarczych świata? Czy też pozostawi po sobie trwałe ślady czy to w postaci nowych metod produkcji, otwarcia nowych rynków, nowych form organizacyjnych, zmiany stosunków gospodarczych, restrukturyzacji gospodarek bądź innych zmian jakościowych, które można by uznać, odwołując się do słów Schumpetera, za dobrą stroną kryzysu? Kryzys paliwowy z 1973 r. spowodował wzrost bezrobocia, inflacji i deficytu rachunku obrotów bieżących importerów ropy naftowej. Był on jednak przejściowy. Kryzys wymusił również dążenie do obniżenia energochłonności i poszukiwania alternatywnych źródeł energii, czego skutki są widoczne po dzień dzisiejszy. Jakie będą echa kryzysu COVID-19 za 10, 20, 30 lat?

Jak wziąć udział?

  1. twórz pracę zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie konkursu.
  2. Zarejestruj się jako uczestnik konkursu poprzez wysłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego wraz z praca konkursową.
  3. Pobierz, wydrukuj, podpisz i wyślij na adres kme@tep.org.pl skan oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Termin składania prac: 10 maja 2021 r., godzina 9:00

Jakie warunki ma spełniać moja praca?

Praca powinna zawierać:

  • imię i nazwisko autora pracy lub autorów, jeśli w konkursie bierze udział zespół,
  • dokładne i aktualne dane kontaktowe obejmujące: adres, adres poczty elektronicznej, nr telefonu,
  • adres uczelni/szkoły, wydziału/profilu i ew. kierunku studiów uczestnika/uczestników – w przypadku osób uczących się/studiujących.

Ponadto praca powinna spełniać następujące wymagania:

  • objętość pracy pisemnej nie może przekraczać 20 stron standardowego maszynopisu (Times New Roman, 12 pkt);
  • czas trwania filmu nie może przekraczać 15 minut;
  • prezentacja multimedialna nie może składać się z więcej niż 25 slajdów;
  • w przypadku pracy konkursowej w innej formie musi ona zostać tak zaprojektowana, aby można było się z nią zapoznać w nie więcej niż 30 minut.

Nagrody

Laureaci konkursu otrzymają nagrody pieniężne (kwoty brutto):

I nagroda: 5 000 zł

II nagroda: 3 000 zł

III nagroda: 2 000 zł

Poza nagrodą pieniężną, każdy z laureatów konkursu otrzyma nagrodę rzeczową, ufundowaną przez partnerów konkursu.

Kapituła Konkursu

Przewodniczący: dr hab. Leszek Balcerowicz (Szkoła Główna Handlowa, TEP)

Sekretarz: dr Konrad Walczyk (Szkoła Główna Handlowa, TEP)

Członkowie:

  • dr hab. Łukasz Arendt (Uniwersytet Łódzki, Instytut Badań Edukacyjnych)
  • dr Sławomir Dudek (SGH, członek Rady TEP)
  • dr hab. Kamilla Marchewka-Bartkowiak (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
  • dr Wiktor Patena (Przewodniczący Komisji Rewizyjnej TEP)
  • Julia Patorska (Przewodnicząca Rady TEP, Deloitte Advisory)
  • dr Janusz Rowiński (Kierownik projektu w TEP)
  • dr Agnieszka Witoń (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie)
  • Andrzej Halesiak (członek TEP)
No Comments Yet

Leave a Reply