Polskie rolnictwo i wieś są bezsprzecznie beneficjentami członkostwa Polski w Unii Europejskiej

W przededniu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, rolnicy stanowili jedną z najbardziej sceptycznie nastawionych grup społecznych. Teraz jest oczywiste, że to właśnie sektor rolniczy był jednym z największych beneficjentów przystąpienia Polski do Wspólnoty. W latach 2004-2019 z budżetu Wspólnej Polityki Rolnej Polska otrzymała 56,5 mld euro, z czego na płatności bezpośrednie dla rolników 34,7 mld euro, a na przekształcenia strukturalne rolnictwa i obszarów wiejskich niemal 22 mld. Jednak najważniejszym skutkiem integracji dla polskiego rolnictwa i przemysłu rolno-spożywczego wydaje się ogromny, bo sześciokrotny wzrost eksportu tego sektora oraz dziesięciokrotny wzrost dodatniego salda obrotów handlowych.

W przededniu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej rolnicy stanowili jedną z najbardziej sceptycznie nastawionych grup społecznych. A teraz już wiemy, że to właśnie sektor rolniczy oraz wieś były jednymi z ważniejszych beneficjentów przystąpienia Polski do Wspólnoty.

W latach 2004-2019 z budżetu Wspólnej Polityki Rolnej Polska otrzymała transfery na sumę 56,5 mld euro, z czego na płatności bezpośrednie (czyli na dotacje bezpośrednie dla rolników) 34,7 mld euro, a na II filar (czyli na przekształcenia strukturalne rolnictwa i obszarów wiejskich) niemal 22 mld euro. Płatności bezpośrednie przyznawane były zasadniczo do powierzchni użytków rolnych będących w dobrej kulturze rolnej, a o sposobie ich wykorzystania decydowali sami rolnicy. W większości dotacje wykorzystywane były na zakup środków produkcji, w tym nawozów, środków ochrony roślin i pasz. Najmniejsze gospodarstwa w dużej mierze wykorzystywały je na cele prywatne, niezwiązane z działalnością rolniczą (były więc one nieformalnym wsparciem socjalnym), a największe – na dofinansowanie inwestycji.

Historycznie dopłaty bezpośrednie miały na celu zrekompensowanie strat poniesionych na skutek obniżenia cen interwencyjnych podczas reformy Mac Sharry’ego z 1992 roku. Największe były więc tam, gdzie najwyższa była produktywność rolnictwa. W Polsce z racji tego, że plony poszczególnych upraw są na niższym poziomie niż w krajach „starej” Unii, dopłaty bezpośrednie od samego początku były znacznie niższe. Niemniej jednak, jeśli uwzględni się sumaryczne wsparcie z I i II filara, to jego wielkość w przeliczeniu na 1 ha użytków rolnych jest porównywalna z tą, jaka występuje w innych państwach Wspólnoty.

Ze środków II filara finansowane były zazwyczaj projekty mające konkretne przeznaczenie, budżet i okres realizacji. Ich wydatkowanie było ściśle ukierunkowane i kontrolowane. Wsparcie dotyczyło głównie samego rolnictwa, ale także przetwórstwa rolno-spożywczego, przedsiębiorczości wiejskiej oraz rozwoju wsi.

Ważnym aspektem związanym ze środkami Wspólnej Polityki Rolnej jest kwestia inwestycji rolniczych. Po przystąpieniu Polski do Wspólnoty nastąpił wyraźny wzrost nakładów inwestycyjnych w rolnictwie. Gdyby prognozować na podstawie tendencji z lat 1993-2003, to w pierwszych latach po akcesji (2004-2010) wielkość inwestycji powinna była wynosić około 15,2 mld zł, podczas gdy faktycznie wyniosła 22,4 mld. Różnica w wysokości 7 mld zł (około 1 mld zł rocznie) to efekt netto wsparcia inwestycji w polskie rolnictwo środkami WPR.

Jeśli chodzi o rozwój obszarów wiejskich, to po przystąpieniu Polski do UE nastąpił ogromny postęp. Znaczne środki zostały przeznaczone na poprawę infrastruktury wiejskiej, a także na aktywizację społeczną mieszkańców wsi. Środki z WPR umożliwiały częściowe dofinansowanie projektów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przez mieszkańców wsi, których inaczej nie byłoby w związku z uwagi na ograniczony zasób kapitału wśród beneficjentów.

Imponujące zmiany nastąpiły w udziale polskiego rolnictwa i agrobiznesu w jednolitym rynku europejskim. W okresie członkostwa Polski w UE nastąpił sześciokrotny wzrost eksportu polskich produktów rolno-żywnościowych oraz dziesięciokrotny wzrost dodatniego salda obrotów handlowych. W roku 2004 wartość eksportu rolno-spożywczego wynosiła 5,2 mld euro, a w 2018 roku – 29,7 mld euro. Rozwój handlu to być może najważniejszy skutek integracji Polski ze strukturami UE. Po pierwsze, kwoty płynące do Polski są większe niż w przypadku wsparcia z WPR; po drugie – zmiany dokonane zostały w zgodzie z mechanizmem rynkowym, co oznacza, że można spodziewać się kontynuacji tendencji (bez ingerencji czynników politycznych).

Czego nie udało się zrealizować?

Przede wszystkim struktura agrarna wciąż jest dysfunkcjonalna, z przewagą małych, nietowarowych lub niskotowarowych gospodarstw. Struktura ta jednak ulega poprawie, w czym duża zasługa otwarcia rynków pracy w krajach UE oraz kreowania pozarolniczej działalności gospodarczej dzięki środkom finansowym z Unii. W 2005 roku przeciętna powierzchnia gospodarstwa rolnego wynosiła około 6 ha, a w 2016 wzrosła do ponad 10 ha. Poza tym kolejne spisy rolne notują wzrost liczby gospodarstw powyżej 50 ha i spadek liczby gospodarstw najmniejszych. Niemniej jednak średni areał gospodarstwa nadal jest jednym z najniższych w Europie.

Pomimo poprawy infrastruktury i jakości życia, na obszarach wiejskich nastąpiło rozwarstwienie terytorialne. Najwięcej zyskały gminy zlokalizowane na obrzeżach dużych miast, głównie za sprawą ruchów migracyjnych (suburbanizacji), na co sam fakt akcesji miał wpływ pośredni i raczej niewielki. Ale warto zauważyć, że znaczniejszy postęp dokonał się w zachodniej części kraju, gdzie jednostki samorządu terytorialnego bardziej aktywnie korzystały ze środków pomocowych (głównie polityki spójności, ale też II filara WPR), a także dysponowały większymi środkami na pokrycie wkładu własnego inwestycji infrastrukturalnych.

Przedstawione pozytywne i negatywne skutki akcesji dla sektora rolnego i obszarów wiejskich nie wyczerpują oczywiście tematu. Ale nie ulega wątpliwości , że efekty pozytywne znacząco przeważają i to zarówno jeśli chodzi o wsparcie finansowe rolnictwa z budżetu WPR, jak i udział we wspólnym rynku.

Arkadiusz Sadowski
Autor jest wykładowcą na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu i członkiem TEP.
Kontakt do autora:
sadowski@up.poznan.pl
kom. 601-559-043

ilmutoto login login ilmutoto daftar ilmutoto ilmutoto daftar ilmutoto situs toto slot ilmutoto situs toto togel 8kuda4d 8kuda4d 8kuda4d 8kuda4d ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto ilmutoto situs slot gacor provider terbaik agen toto slot terpercaya 2023 agen toto togel terpercaya 2023 situs toto togel pasaran resmi terbaik bandar toto macau pasaran resmi toto togel bandar toto slot gacor 4d 2023 bo togel online pasaran terlengkap sepanjang masa bo toto slot terlengkap sepanjang masa situs toto togel 2023 bet 100 perak daftar toto slot dan toto togel 2023 bermain toto togel dengan bet hanya 100 perak daftar toto slot bonus new member terpercaya bermain toto slot pelayanan 24 jam nonstop situs toto togel terpercaya situs toto togel online terbaik winsortoto resmi daftar winsortoto login winsortoto daftar unsurtoto login unsurtoto daftar gampangtoto login gampangtoto daftar bungtoto login bungtoto daftar rasa4d login rasa4d ilmutoto situs toto slot dan agen toto togel resmi ilmutoto agen toto slot dan situs toto togel resmi ilmutoto situs toto togel dan toto slot 4d resmi terpercaya ilmutoto situs toto slot 4d dengan provider slot online terbaik sepanjang masa ilmutoto agen toto togel dan situs toto slot pasaran terbesar